Kino wodnego niepokoju Zwycięzcy We ART Water

Troska o środowisko i jego równowagę, wzrost świadomości problemu niedoboru wody na świecie oraz chęć wybudzenia świata z ekologicznego letargu. To cechy filmów nadesłanych na We ART Water Film Festival, mającego na celu walkę z niewiedzą społeczną oraz stymulowanie twórców z całego świata do eko-działania. Znamy już nazwiska zwycięzców drugiej edycji tego międzynarodowego święta pasjonatów kina.

Filmowa E(KO)dukacja
Misją Fundacji We ARE Water – organizatora festiwalu, jest edukowanie społeczeństwa w kwestii problemu deficytu wody na świecie. Jedna z jej inicjatyw, We ART Water Film Festiwal uniwersalnym językiem filmu uświadamia widzów w zakresie racjonalnego korzystania z jej zasobów. Zadaniem uczestników konkursu było przygotowanie materiału, eksponującego w kreatywny sposób podejmowaną przez fundację tematykę.
Spośród 275 filmów nadesłanych na WAWFF, wstępną selekcję jury złożonego ze znanych przedstawicieli świata filmu oraz fundacji zajmujących się problemami sanitarnymi na świecie przeszły 23 prace finalistów, z których wyłoniono zwycięskie produkcje w trzech kategoriach: dokumentu, animacji oraz Instagram-video. Ich autorzy otrzymali kolejno nagrody w wysokości: 2 500, 1 500 oraz 1 000 euro. Dodatkowo, zwycięzcy w kategoriach dokument i animacja otrzymali profesjonalne kamery video

Grand Prix w kategorii dokument otrzymał „Saneamiento – Sanitation” (reż. Maria Victoria Hernández, Dominikana). Bohaterem filmu jest 13–letni Rodolfo Rodriguez, opowiadający o najbardziej wyczekiwanym przez jego bliskich dniu, niedzieli. Raz w tygodniu jego rodzina przez 3 godziny ma dostęp do bieżącej wody i prądu. W tym czasie może swobodnie zadbać o higienę domu oraz zgromadzić cenny surowiec w tzw. TINACO (beczka o pojemności ok. 950 l). Te skromne zasoby pozwolą funkcjonować wieloosobowej rodzinie Rodriguez przez kolejne 6 dni.

Najlepszą animacją tegorocznej edycji festiwalu została hiszpańska „A day in the life of a child” (reż. Miguel Díaz i Rocío Pérez), ukazująca zróżnicowany świat nastolatków: mających łatwy dostęp do wody zdatnej do picia oraz tych, którym poszukiwanie i zdobywanie jej wypełnia cały dzień.

Hiszpańska kinematografia została nagrodzona również w nowej na Festiwalu kategorii - „Instagram video”, w której filmy prezentowane są w formie 15 sekundowych produkcji. W tak nowatorskiej konwencji Patricia Arnaiz i Marina Fairén, autorki „No volverá" (w wolnym tłumaczeniu “Nie powróci”), zawarły refleksję na temat efemeryczności wody.

Z kolei publiczność doceniła dzieło Raihana Ahmmeda pt. „Deadline”, prezentujące wyniszczanie rzeki Buriganga przez działalność bangladeskiego miasta Dhaka. Autor filmu otrzymał nagrodę w wysokości 1.000 euro.

Wszystkie wyróżnione prace można oglądać na stronie internetowej Fundacji We ARE Water oraz na kanale You Tube.